Oparty na sztucznej inteligencji system AI Shield pomoże chronić polskie pociągi i zmniejszyć ich opóźnienia. Umowę w tej kwestii podpisały Straż Ochrony Kolei i ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR.
- Straż Ochrony Kolei oraz ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR podpisały umowę dotyczącą współpracy w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji - informuje Piotr Żłobicki, rzecznik prasowy Straży Ochrony Kolei.
Celem porozumienia jest opracowanie narzędzi zapewniających bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej poprzez skuteczniejsze wykrywanie sprawców wykroczeń i przestępstw, co wpłynie na ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.
Straż Ochrony Kolei składająca się z ponad 3 tys. funkcjonariuszy, nadzoruje około 19 tys. km linii kolejowej. W ubiegłym roku zanotowano blisko 7400 przestępstw i wykroczeń na obszarze kolejowym, w tym kradzieży sieci trakcyjnej. Rozwiązania opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR mają wesprzeć funkcjonariuszy SOK w efektywniejszym zwalczaniu tych zagrożeń - wyjaśnia rzecznik.
AI Shield to oprogramowanie stworzone przez zespół badaczy z IDEAS NCBR z siedzibą w Warszawie, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji.
Współpraca opierać się będzie na danych i analizach udostępnionych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR mają za zadanie usprawnić wykorzystanie zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych przy użyciu dostępnych środków ochrony. System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei.
Dzięki wypracowanym rozwiązaniom przez sztuczną inteligencję możliwe będą skuteczniejsze działania prewencyjne, minimalizujące ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.
AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, lecz stanowi wsparcie w ich codziennej służbie - zaznacza Piotr Żłobicki. - Algorytmy mogą błyskawicznie znaleźć optymalne rozwiązanie w konkretnej sytuacji, poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów ochrony – np. podjęcia odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.
Jak tłumaczy rzecznik SOK, służby zajmujące się infrastrukturą krytyczną operują na ograniczonych zasobach, a decyzje podejmowane przez ludzi mogą stać się schematyczne i przewidywalne dla sprawców przestępstw.
Narzędzia AI nie są narażone na tego typu ograniczenia poznawcze. Sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania nieprzewidywalnych planów obronnych, co utrudnia atakującym skuteczne działania - wyjaśnia Piotr Żłobicki.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
2049Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
1279Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
1187Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
622System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
599"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
+4 / -1Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+3 / -0Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS
0Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
0"W grupie raźniej". Koleje Śląskie polecają się na kolejny długi weekend
0Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
0Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
0